Podľa ASMOS ľuďom chýba dostatočné povedomie v oblasti informačnej
bezpečnosti. Ukazuje to aj prieskum spoločnosti Ardaco, podľa ktorej sa
26,2 % opýtaných vyjadrilo, že bezpečnosť komunikácie je pre nich menej
dôležitá alebo úplne nerozhodujúca. "Nielen pre ľudí, ale aj pre nás a
pre štát hrajú tieto čísla kľúčovú úlohu. Slovensko je v nelichotivom
stave. Sme presvedčení, že spoločným úsilím potrebujeme výrazne
podporovať digitálnu infraštruktúru na Slovensku, a to aj vzdelávaním v
otázkach bezpečnosti, obzvlášť zraniteľných skupín," uviedla ASMOS s tým, že čísla z prieskumu sú varovné.
Nákupy v mobilných aplikáciách, na sociálnych sieťach či v e-shopoch
podľa mobilných operátorov vedú k zvýšenému impulzívnemu správaniu a
odovzdávaniu citlivých údajov podvodníkom. Najčastejšie sa ľudia stávajú
obeťami podvodov, ktoré sú založené na phishingu - podsunutí odkazu na
napodobeninu stránky, ktorá si vyžiada údaje o platobnom prostriedku
užívateľa alebo požiada o schválenie falošnej transakcie.
ASMOS upozornila, že podľa Eurostatu až 40 % Slovákov nakupuje počas
Vianoc cez internet nábytok a tovar do domácnosti, štvrtina ľudí
elektroniku. "Pri komoditách, ktoré sú finančne náročnejšie, môže byť
takáto rana pre peňaženku bolestivá. Ešte bolestivejšie však je, že
podvodníci zneužívajú nielen vaše peniaze, ale najmä údaje, ktoré majú
omnoho vyššiu hodnotu."
Ako nenaletieť internetovým podvodníkom, radia mobilní operátori v
pravidlách bezpečného používania internetu pri predvianočných nákupoch.
Základom je podľa nich si pri nákupe cez mobil overiť, či ide o
oficiálneho predajcu alebo certifikovaného sprostredkovateľa. Najlepšie
je platiť iba cez platobnú bránu podporovanú svojou bankou, transakciu
si treba overiť a v prípade pochybností v nej nepokračovať.
ASMOS tiež upozornila, aby ľudia nereagovali na neoverené e-maily -
spamy. Na pozore sa treba mať pri podozrivých správach, plných
gramatických chýb či nesprávne preložených, ktoré dostávajú adresáta do
časovej tiesne či pod tlak. Pozor si treba dávať tiež na požiadavky na
úhradu dodatočného poplatku, napríklad za doručenie, alebo ak odkaz v
správe smeruje na zvláštne adresy.
Mobilní operátori tiež odporučili nikde neuvádzať svoje osobné údaje a
nepoužívať na internetové nákupy nezabezpečenú sieť Wi-Fi.